Mäso áno alebo nie: Tradičný – západný pohľad

masoanoalebonie

Mäso sa tradične považuje za zdravú a nenahraditeľnú potravinu. Skutočne obsahuje mnohé zdraviu prospešné látky, v dnešnej dobe ho však ľudia konzumujú v obrovskom množstve, dokonca každý deň, zatiaľ čo v minulosti tvorilo stravovaciu výnimku počas sviatočných dní. Pozrime sa spoločne na hlavné živiny, ktoré z mäsa robia údajne nenahraditeľnú potravinu pre človeka.

Bielkoviny

  • Mäso sa považuje za nenahraditeľné hlavne vďaka obsahu bielkovín.
    • Je tzv. úplným zdrojom bielkovín, tzn., že obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín. Sú to také aminokyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu a ktoré si organizmus nevie sám vyrobiť. Musí ich teda prijímať vo forme potravy.
      • Podobne ako v prípade mlieka (viac v článku –  Mlieko – západný pohľad) ich však dokáže získať aj z rastlinnej stravy, a to dvomi spôsobmi – konzumáciou úplných rastlinných zdrojov bielkovín alebo konzumáciou správne skombinovaných neúplných rastlinných zdrojov bielkovín.
  • Medzi úplné rastlinné zdroje bielkovín patrí quinoa, pohánka, konopné a chia semená, spirulina a sója.
    • Existuje aj množstvo neúplných rastlinných zdrojov bielkovín, napr. niektoré strukoviny, semienka, orechy, zelenina a dokonca aj obilniny, ktoré pri správnom kombinovaní dodajú organizmu všetky aminokyseliny nevyhnutné na syntézu aj tých 9 esenciálnych.
    • Hlavnou zásadou je pri kombinovaní neprekročiť hranicu 24 hodín, lebo telo nevie jednotlivé aminokyseliny skladovať dlhšie. V praxi by to vyzeralo napríklad takto: obilninová kaša s konopným proteínom (raňajky), zeleninové rizoto s tempehom (obed) a hŕstková polievka (večera).
  • Veľkou nevýhodou živočíšnych bielkovín je, že pri ich spracovaní vzniká vedľajší produkt – kyselina močová –, ktorá môže spôsobovať množstvo zdravotných problémov, napr. dnu. Preto ani „tradiční“ odborníci na zdravú výživu neodporúčajú prijímať bielkoviny prevažne zo živočíšnych zdrojov.

Tuky

  • Mäso obsahuje tuky v podobe nasýtených mastných kyselín. Tradične sa nasýtené tuky vnímali ako zlo, ktoré zvyšuje cholesterol a upcháva cievy, produkty ako bravčová masť či kravské maslo podľahli miestami až démonizácii a odporúčalo sa vôbec ich nekonzumovať.
    • Toto je však prehnané (už zdravý rozum varuje pred akýmkoľvek extrémom) – prepustené maslo (ghí) doma vyrobené z kvalitného kravského masla na tráve sa pasúcich kráv je určite lepšie pre zdravie ako umelý rastlinný margarín. Podobne domáca bravčová masť z ošípaných chovaných bez príkrmov, hormónov a antibiotík je pri občasnej konzumácii lepšia ako priemyselne vyrábané rastlinné oleje. Toto platí hlavne pri vyprážaní na vysokých teplotách – bravčová masť a ghí majú vyšší bod prepálenia, takže ak už musíte z času na čas niečo vypražiť, pokojne ich použite. Zdôrazňujeme však umiernenosť – z času na čas skutočne znamená občasne, nie pravidelne.
  • Organizmus potrebuje všetky druhy mastných kyselín a dôležitejší ako druh je ich vzájomný pomer. Preto sa v prípade tukov treba riadiť zdravým rozumom, striedať ich, vyberať si len čo najmenej spracované tuky z kvalitných zdrojov a zamerať sa na kvalitu, nie na kvantitu.

Mikroživiny – vitamíny a minerály

  • Ďalším argumentom v prospech konzumácie mäsa je vysoká koncentrácia mikroživín, hlavne železa a vitamínov skupiny B. Väčšina sa dá nahradiť z rastlinných zdrojov.
    • Jedinou výnimkou je vitamín B 12, ktorý sa podľa doteraz známych informácií nenachádza v žiadnej rastlinnej potravine. Práve preto musia byť mnohé vegánske polotovary (napr. rastlinné mlieka, nutričné kvasnice a pod.) obohatené o tento vitamín, ktorého nedostatok môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Obsah vitamínu B 12 je asi jediným argumentom v prospech nevyhnutnosti občasnej konzumácie mäsa.

Na záver

  • Ak obmedzíte konzumáciu mäsa, neuškodíte si, práve naopak, prečistíte a odľahčíte organizmus. Ak však mäso príležitostne zaradíte do jedálneho lístka, podobne ako to robili naši predkovia, tiež sa nič nestane. Je to vhodné hlavne v obdobiach veľkého fyzického vypätia, čiže pri namáhavej fyzickej práci (na stavbe, na poli, pri profesionálnom každodennom tréningu a pod.). V takom prípade si však vyberajte kvalitné, poctivé a čerstvé zdroje, nie polotovary, údeniny, šunky a salámy, v ktorých sa nachádza veľa prídavných látok a chémie a ktoré občasnú liečivú konzumáciu mäsa úplne popierajú .

V ďalšom článku sa dozviete podrobné informácie o mäse z energetického pohľadu.

Zdieľať:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné

Tajomstvá zdravia 256. – Nazdravie!

Tento deň sme sa pozreli na oslavy či svadby bez alkoholu. Pripomenuli sme si aj seriál Krok za Krokom, kde sa pokúšali presadiť zdravú stravu.Následne